Fotografie : Backup

Am cumparat azi un hard-disk portabil[1] si tocmai ce am terminat de tras pozele pe el. Cred ca aceasta ar fi o ocazie buna sa scriu despre salvarea datelor , mai exact a fotografiilor.

Sa ti se arda hardul din calculator nu e ceva inimaginabil, am prieteni carora li s-a intamplat nefericitul eveniment. E trist. Pierzi muzica trasa de pe DC, pierzi filmele pe care le-ai tras de pe torrenti, trebuie sa-ti reinstalezi iar windows-ul (cati dintre cei care cititi folositi MAC / linux ?) si programele iar. Pierzi in esenta timpul necesar sa le reobtii (nu se compara “Merge greu , doar 2MB/s” cu “Wow, 10 kilo , nu inchidem calculatorul in noaptea asta” dar totusi).  Si ajungi la poze. Poze pe care din pacate nu le poti lua de pe DC sau de pe torrenti, pe care daca ai putin noroc le ai trase din gresala pe vre-un DVD sau pe calculatorul unui prieten iar daca esti mai putin norocos, e cam nasol ca tocmai le-ai pierdut pe veci. Stiu, exista softuri si proceduri de recuperare a datelor de pe HDD-uri bulite, dar sansele sa ai banii necesari si dispozitia de a-i cheltui asa… sunt cam mici. Din acest motiv va sfatuiesc sa faceti din timp back-up pozelor si datelor importante din calculator.

Prima problema pe care mi-am pus-o a fost ce anume sa salvez. Unii dintre noi ies la poze mai des, altii mai rar. Unii fac 200 de poze pe shooting, altii 2000. Fiecare are un alt volum de poze pe care trebuie sa-l salveze. Dar din acest volum, mai mare sau mai mic ce sa salvam? Totul! Am decis sa urmez exemplul si sfatul unor fotografi profesionisti si-al unor firme care se ocupa cu fotografia, designul si advertising-ul si sa salvez absolut totul dintr-un shooting – inclusiv ratarile, mai mari sau mai mici (poze subexpuse, focalizate prost, etc).  In primul rand pentru a salva ideile bune, neobservate la prima mana. Nu subestimati schimbarea de perspectiva fotografica ce va surveni intr-un an. Una dintre cele mai apreciate poze ale mele[2] a zacut pe hard cateva luni bune pana sa-mi vina ideea ce sa fac cu ea. In al doilea rand pentru ca rateurile minore se pot repara daca ai ceva timp la indemana si niste cunostinte nu foarte avansate de post prelucrare. De obicei, cu cat petreci mai mult timp facand un lucru, cu atata devii mai bun. Poze care azi le crezi distruse iremediabil maine le poti salva cu usurinta (nu acum este timpul discutiei “cat de mult sa le photoshopezi”). Iar al treilea motiv este costul. Stocarea devine din ce in ce mai ieftina cu fiecare luna aproape, atat de ieftina incat se merita sa salvezi si pozele ratate in speranta recuperarii viitoare.  1 gigabyte (in cazul meu destul spatiu pentru aprox 350 de poze) costa 0.2-0.3 lei in cazul unui DVD si 0.4-0.6 lei in cazul unui hard disk extern. Sa dai mai putin ca pe un covrig pentru sansa de a gasi o poza buna din 350 nu mi se pare o afacere prea rea.

A doua problema, pusa in principal dupa ce am vazut haosul din pozele altora, a fost cum sa aranjez pozele. Am ales varianta simpla : cronologica. Nu stiu daca existau si inainte, dar de cand m-am apucat eu de fotografie digitala, fiecare poza are un EXIF, un loc in care stocheaza informatiile despre cum a fost facuta poza. Camerele mai performante arata aproape totul, de la expunerea folosita pana la modul de culoare, de focalizare, parametrii pe care nici nu stiai ca-i are camera ta, toti sunt stocati. Insa pana si cea mai praf camera, si pozele facute cu telefonul meu mobil au in exif o informatie de baza : data cand au fost facute pozele. Daca ai 10 giga de poze vraiste, intr-adevar, e cam mult de munca sa le aranjezi pe toate cronologic. Dar in acelasi timp, nu uita ca nu trebuie sa te uiti la fiecare poza. Intr-o zi ai facut mai multe poze, ajunge sa te uiti la una singura sa vezi cand a fost facuta (oare chiar ma astept sa am cititori care sa nu stie lucrul acesta atat de logic si de simplu?). Eu am pus toate pozele facute intr-un shooting intr-un folder a carui denumire ma duce la urmatoarea problema :

Cum sa le indexez ? Poate e un termen putin prea pretentions indexarea, dar dupa ce ai o ordine stabilita cred ca ajuta mult sa ai un sistem usor de a gasi ceea ce cauti – pozele de la munte sau cele cu aripile de inger ? Am decis sa pun indexul in numele folderului. Cum am spus si mai sus, toate pozele facute la un shooting sunt puse intr-un folder (la randul lui pus in folderul principal de shooting-uri/poze brute/etc). Numele acestui folder este de forma “YYYY.MM.DD _ (abcd-efgh) _ Type X-Y _ Name [-Model][company]” . Primul bloc sunt sigur ca oricine il poate recunoaste – data shootingului. Am ales sa incep cu anul pentru a fi mai simplu sa ordonez in windows pozele alfabetic. Al doilea bloc (abcd-efgh) este rezervat numarului de ordine al pozelor. Cand ies la shooting, nu resetez contorul camerei, il las sa continue de unde a ramas. Astfel, nu voi avea de 10 ori pozele DSC_0001-DSC_0547 in fiecare shooting. E o alta metoda care sa usureze aranjarea pozelor in ordine cronologica – shootingul care incepe cu poza 5492 si se termina cu 5977 va fi inainte de un shooting cu pozele 6000+ si dupa unul cu pozele 4000+.

Type reprezinta tipul pozei – portret, peisaj, arhitectura sau scouting (cautare de locatii). Pozele  cu prietenii la onomastica si cu familia la mare n-au ce cauta in sectiunea pozelor cu pretentii artistice. X-Y este o metoda de contorizare. X reprezinta contorul camerei. Pozand cu aceeasi camera mai mult timp, inevitabil vei ajunge la ultima poza, in cazul meu DSC_9999. Cand faci acest lucru, contorul o va lua de la capat cu DSC_0001. Se va reseta singur. In cazul meu, X spune de cate ori a fost resetata camera (de cate ori am dat contorul peste cap). Y spune al cata-lea shooting de acel tip (portret,peisaj etc) este . Name este numele dat shootingului (ex: Wings for Danielle, Frozen). Model este numele fetei care mi-a servit ca model iar company numele persoanei care mi-a tinut de urat cat am fost la poze.

Exemplu : 2011.02.05 _ (6369-6898) _ Portrait 3-20 _ Frozen – Anca. Pe blog mi se pare impractic sa insir toata denumirea, asa ca o contract in Shooting : Frozen (D3 P20). Fiecarei etape din acest hobby i-am acordat o litera (in mare litera coincide cu camera folosita la acel moment A-Anonima , B-BenQ  DC1500, C-Canon A530 , D-Nikon D80) , aceest shooting fiind prin urmare tras in perioada Nikon D80 , resetul 3.

Cu cat ai mai multe copii, cu atat cresc sansele ca datele tale sa fie in siguranta in fata pierderii lor. Eu am ales sa fac back-up pe doua medii. Primul este cel la indemana oricui : DVDurile. Stiu, nu sunt un mediu de stocare ideal. Se pot zgaria, degrada, sparge si cate si mai cate. Din acest motiv, DVDurile cu copiile de siguranta le am puse intr-o mapa singure, fara alte CDuri/DVDuri pe langa ele. Mapa aceea este un spatiu de depozitare in siguranta. Momentan inca mai trag DVDuri dar dupa ce voi termina, voi inchide mapa si nu voi umbla la ea decat daca voi face un DVD nou sau daca Doamne’ fereste voi avea probleme cu hardul. Nu e o mapa care sa o iau peste tot cu mine sa arat pozele, in care sa umblu zilnic. Umbland mai rar, scade riscul sa zgarii sau sa sparg ce e in ea.

Al doilea mediu de stocare este hardul mobil mentionat mai sus. Nu este cu mult mai sigur (ba chiar mai putin sigur pe termen lung 5-10 ani) deoarece am citit foarte multe povestiri de utilizatori carora le-a crapat hardul dupa 2-3 ani. Cea mai buna varianta pe care am citit-o este un hard normal, dar nefolosit. O data la 6 luni este scos din depozitare si invartit pentru ca orice lucru nefolosit prea mult timp se strica. Alta varianta este sistemul RAID in care ai mai multe hard-uri legate intre ele, cu aceeasi informatie pe toate hardurile. Astfel, daca e sa crape unul, iti ramane informatia pe celelalte. Dar acestea sunt deja metode poate prea avansate pentru niste simpli fotografi amatori.

Este insa o placere sa vezi toate pozele pe care le-ai facut, ordonate frumos, toate in acelasi loc. Un ecran intreg de foldere puse cronologic in care sa gasesti cu usurinta tot ce doresti.

PS : De la ultimul post si pana la acesta, am schimbat usor forma numerotarii. In urmatoarele zile ma voi intoarce la posturile mai vechi pentru a le aduce la curent cu noile standarde de indexare.


[1] – Western Digital My Passport Essential 750gb USB 3.0
[2] – http://eindrake.deviantart.com/art/The-Last-Sunrise-in-Autumn-55374728

~ by eindrake on 12 March 2011.

Leave a Reply

 
